“Wij maken mensen gelukkig door bij te dragen aan een veilige omgeving.”
Jamie Jansen is teamleider Engineering bij Vivas in Heerlen. In 2015 startte hij bij het bedrijf als servicemonteur en keurmeester. “Ik was elektricien, maar door de recessie moest ik uitkijken naar ander werk en zo ben ik per toeval bij Vivas terechtgekomen. Ik ben er blanco ingestapt. Voor mij was dit een hele nieuwe branche, maar ik zou niet meer terug willen naar mijn werk als elektricien. Inmiddels ben ik doorgegroeid naar teamleider engineering.”
Totaalleverancier van hulpmiddelen
Toen Jamie in 2015 bij Vivas begon, was hij de enige keurmeester. “Inmiddels zijn we met zes medewerkers, van wie er vier keurmeester zijn. De andere twee medewerkers zijn ergotherapeut en adviseur. In totaal werken er veertig mensen bij Vivas.”
Vivas is gevestigd in Heerlen, tegen de grens met Duitsland. Sinds de oprichting in 2007 is het bedrijf uitgegroeid tot een totaalleverancier van hulpmiddelen voor zorg- en verpleeginstellingen, ziekenhuizen en thuiszorgorganisaties in Nederland.
“De meeste van onze klanten zitten in het zuiden. Vivas is begonnen als groothandel. In 2011 kwam echter de vraag van een klant of we ook het onderhoud en de keuringen van hulpmiddelen voor hen konden verzorgen. Sindsdien is onze dienstverlening uitgebreid.” verteld Jamie.
Ambassadeur voor veiligheid
Zoals ze dat bij Stigah noemen, is Vivas één van de pareltjes. Het is niet alleen een klant, maar ook een ambassadeur waar veiligheid voorop staat.
Als keurmeester is Jamie secuur en betrokken.
“Je maakt mensen gelukkig door bij te dragen aan een veilige omgeving en een veilig gebruik van hulpmiddelen. Toch zijn onderhoud en keuringen ook uit kostenoogpunt van belang. Door regelmatige service kun je bepaalde reparaties voorblijven. Bovendien hebben wij een digitale portal voor onze klanten ontwikkeld waarin ze alles kunnen bijhouden op het gebied van kosten, reparaties etc. Met deze portal zijn wij transparant en krijgen onze klanten meer feeling met hetgeen wat wij doen. Dit draagt bij aan het bewustzijn van veiligheid, al kunnen we hiermee nog wel terreinwinst boeken omdat nog niet iedere klant deze tool consequent gebruikt.”
Digitalisering van keurprocessen
Op het gebied van automatisering is Vivas up-to-date. Behalve een klantenportal, beschikken zij sinds 2011 over een ERP-systeem waarmee de bedrijfsprocessen digitaal zijn verbonden. Het laat zich raden dat Jamie de digitale keuringsformulieren enthousiast toejuichte.
“Het digitaliseren van keurprocessen scheelt schrijfwerk, heel veel schrijfwerk! Het steeds weer opnieuw invullen van de basisgegevens kostte veel tijd. Met Vivas hebben wij het meest uitgebreide pakket bij Stigah. We keuren en inspecteren ondertussen vijftien verschillende productgroepen, wat enkele duizenden keuringen en inspecties per jaar zijn. Omdat ik gecertificeerd ben voor alle hulpmiddelen, ga ik voor keuringen regelmatig mee met een collega. Ik vind het belangrijk om voeling te houden met de mensen die met de hulpmiddelen werken. Als we zien dat dingen beter kunnen, attenderen we de medewerkers daarop. Bijvoorbeeld bij een verkeerde tilhandeling of foutief gebruik van een hulpmiddel. We gaan in iedere situatie voor optimale veiligheid. Dat doen we samen met Stigah. Onze keurmeesters bellen regelmatig met Stigah voor vragen en met tips om het digitale keuringsplatform naar een hoger niveau te krijgen. Ik ben er trots op dat we daar een rol in hebben.”